Cała treść

Kraków bez korków, hałasu i spalin

Rusza kampania edukacyjno-informacyjna Fundacji Otwarty Plan i Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, w ramach której organizatorzy będą zachęcać krakowian do zmiany nawyków komunikacyjnych. Na krakowskich przystankach pojawiły się już pierwsze citylighty. Akcja promocyjna potrwa do jesieni.
– Podczas ŚDM krakowianie pokazali, że doskonale wiedzą czym jest mobilność aktywna i że można do celu dotrzeć pieszo, rowerem czy tramwajem. Kraków przez tydzień wyróżniały tłumy kolorowej i uśmiechniętej młodzieży z całego świata i zaskakująco ciche, bezpieczne i przejezdne ulice. I nawet jeśli na początku kierowcy narzekali na ograniczenia, to potem pojawiło się coraz więcej głosów, że Kraków stał się miastem, w którym żyje się lepiej – bez korków, hałasu i trujących spalin – mówi Małgorzata Małochleb z Fundacji Otwarty Plan.
Pomysłodawcy szukają wśród mieszkańców Krakowa ambasadorów idei, którzy po pierwsze sami przekonani są do ekologicznych sposobów podróży po mieście, a po drugie będą chętni, żeby przekonać do tego innych.
– Naszym wzorem są zachodnioeuropejskie miasta, które już przekonały mieszkańców do korzystania z innych środków transportu niż samochód. Głęboko wierzę, że w Krakowie taka przemiana też jest możliwa – dodaje Małgorzata Małochleb.
Na razie w Krakowie na przystankach tramwajowych i autobusowych pojawiają się kolejne plakaty zachęcające do korzystania z roweru czy komunikacji, np. w drodze do pracy czy w trakcie odwożenia dziecka do szkoły czy przedszkola. Najmłodsi  i młodzież zresztą zyskają szczególne miejsce w tej kampanii, bo już z początkiem roku szkolnego będą zaproszeni na warsztaty edukacyjne, skierowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Będzie to tym bardziej pożyteczne, ponieważ od 1 września zapowiadane są w Krakowie bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla uczniów podstawówek. Warto dodać, że również krakowskie przedszkolaki będą zwolnione z opłaty za przejazdy.
W kolejnych etapach kampanii przewidziana jest emisja spotu w pojazdach komunikacji miejskiej, organizacja czterech debat poświęconych mobilności aktywnej, ulotki rozdawane na ulicach Krakowa oraz specjalne happeningi w trakcie Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Trwają także prace nad aktualizacją rowerowej mapy Krakowa. Kampania finansowana jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

 

(Źródło: Urząd Miasta Krakowa)