Firma Enigma będzie operatorem miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych we Wrocławiu. Na ulicach miasta najpewniej już wiosną 2018 roku pojawią się ekologiczne Nissany Leaf.
System wypożyczalni powstanie w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Przy czym kompleksowa usługa uruchomienia i zarządzania wypożyczalnią należy do partnera prywatnego. W skład systemu wejdzie m.in.: udostępnienie minimum 200 samochodów elektrycznych Nissan Leaf, niezbędnych urządzeń ładowania pojazdów elektrycznych, oprogramowania do obsługi systemu, strony internetowej, biura obsługi klientów, wprowadzenie jednolitego oznakowania systemu z wykorzystaniem znaku graficznego miasta Wrocławia.
Klienci wypożyczalni będą mieli możliwość samodzielnego wypożyczenia i zwrotu jednego z 200 samochodów elektrycznych zarówno na stacjach, jak i poza nimi – to tzw. model free floating. Pierwsze samochody do dyspozycji mieszkańców mogą pojawić się już wiosną 2018 r.
Do tego czasu strony uzgodnią lokalizacje stacji i wybudują niezbędną infrastrukturę dla wypożyczalni samochodów elektrycznych, przygotują spójny wizualnie system wypożyczalni, BOK i niezbędne oprogramowanie. W planach jest również, dla uatrakcyjnienia funkcjonalności wypożyczalni, uruchomienie pakietu przywilejów dla jej klientów m.in. bezpłatne parkowanie w strefie płatnego parkowania, przejezdność przez niektóre wyłączone obecnie z ruchu kołowego ulice.
Koszty wypożyczenia samochodu będą znane po podpisaniu umowy, niemniej jednak kwoty te muszą być konkurencyjne i zapewne nie będą wyższe niż np. opłata za taksówkę.
Miasto najkorzystniejszą ofertę na operatora miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych firmy Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. wybrało już w październiku 2016 roku. Niestety, w toku postępowania wpłynęły dwie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Ostatnia rozprawa zakończyła się korzystnie dla Wrocławia i w najbliższym czasie magistrat planuje podpisanie umowy z firmą Enigma.
Zadanie prowadzone jest w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, a wybór partnera został dokonany w oparciu o koncesję na usługi. Miasto na początku rozmawiało z pięcioma partnerami, a trzem z nich złożyło oferty. Dwie – Enigma i Decatur – nie wymagały od gminy żadnej dopłaty do funkcjonowania wypożyczalni, natomiast firma Arriva podała do dopłaty kwotę 4,9 mln zł za cały okres zarządzania, czyli 5 lat.
Realizacja zadania ma na celu promowanie niskoemisyjnego środka transportu i zachęcenie mieszkańców do rezygnacji lub istotnego ograniczenia korzystania z własnego samochodu w obszarze centrum miasta. Dzięki temu zostanie uwolniona przestrzeń miejska, efektywniej wykorzystana infrastruktura drogowa, a przede wszystkim nastąpi zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Przykłady miast zachodnich pokazują, że jeden samochód z wypożyczalni zastępuje 7-12 samochodów indywidualnych.
(Źródło: Urząd Miejski Wrocławia)