Cała treść

17 aktywnych przejść powstanie w tym roku w Warszawie

Aktywne przejścia dla pieszych mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Po dobrych doświadczeniach z testów na Bródnie, ZDM w Warszawie wprowadzi to rozwiązanie w 17 kolejnych miejscach.
Właśnie rozstrzygnięto przetarg na budowę „aktywnych” przejść dla pieszych w 17 lokalizacjach. Zmiany będą obejmować kilka elementów: czujnik wykrywający pieszych i uruchamiający sygnalizację ostrzegawczą, dodatkowe oznakowanie oraz nawierzchnię antypoślizgową, ułatwiającą hamowanie przed przejściem. Roboty te, za 1,8 mln zł, wykona firma Euroasfalt, która wygrała w przetargu. Roboty zostaną wykonane jesienią.
W przeciwieństwie do sygnalizacji, przejście aktywne „działa” tylko wtedy gdy jest używane. To rozwiązanie można wprowadzić szybciej i taniej niż sygnalizację świetlną. Nie jest wykluczone, że w tych miejscach docelowo znajdzie się pełna sygnalizacja świetlna – jednak do tego czasu niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa na przejściu.
To kolejny element poprawy bezpieczeństwa. W tym roku zmiany obejmą kilkaset przejść. Efekty starań Zarządu Dróg Miejskich są widoczne. W 2016 r. w stolicy odnotowano o 5% mniej wypadków niż rok wcześniej, o 11% spadła liczba ofiar śmiertelnych. Widać zatem, że wbrew niepokojącym informacjom o rosnącej liczbie wypadków w skali kraju, sytuacja w Warszawie się poprawia.
Aktywne przejścia to tylko jedno z wielu rozwiązań. Innym jest budowa sygnalizacji świetlnej, przez wielu traktowana jako remedium na problemy z bezpieczeństwem. Sygnalizacja jest jednak nie tylko droga (często kosztuje ponad 1 mln zł, czyli 10-krotnie więcej niż aktywne przejście), ale też często zapewnia tylko iluzję bezpieczeństwa. Mimo to, na najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych skrzyżowaniach jest często jedynym wyjściem.

 
(Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie)