Bezpieczeństwo transportu to ogromne wyzwanie społeczne dla Europy, gdzie liczba zgonów i poważnych urazów wciąż jest alarmująco wysoka. Od początku pierwszej dekady XXI w. liczba ofiar śmiertelnych na europejskich drogach została obniżona o 54% w skali roku, niemniej statystyki za rok 2015 wskazują na stagnację trendu spadkowego. W konsekwencji ochrona i bezpieczeństwo w odniesieniu do wszystkich rodzajów transportu są dla Komisji Europejskiej nadrzędnym priorytetem. Spójne portfolio działań badawczo-innowacyjnych finansowanych ze środków 7PR i programu „Horyzont 2020” jest kluczowym elementem dążeń do zapewnienia bezpieczeństwa każdego rodzaju transportu.
Na drodze do bezpieczniejszego transportu powierzchniowego w Europie © European Union, 2017
Ochrona i bezpieczeństwo mają pierwszorzędne znaczenie dla każdego systemu transportowego, bowiem podróżni oczekują, że transport będzie nie tylko efektywny, zrównoważony i opłacalny, ale także bezpieczny. Systemy transportowe muszą też być elastyczne, aby reagować na wyzwania społeczno-gospodarcze, zmieniające się potrzeby w zakresie mobilności, ważne osiągnięcia technologiczne, takie jak digitalizacja i automatyzacja, oraz na wynikające z nich potrzeby dostosowania ram prawno-regulacyjnych.
Biała księga w sprawie transportu Komisji Europejskiej wyznaczyła w 2011 r. wyraźne i ambitne cele z zakresu bezpieczeństwa: zmniejszenie o połowę ofiar wypadków drogowych w Europie do roku 2020 i osiągnięcie celu „wizji zero” braku ofiar śmiertelnych lub poważnych urazów w transporcie drogowym do roku 2050. Europa podejmuje obecnie konkretne działania, aby te cele osiągnąć, a nieodzowne w tym są nowoczesne prace badawczo-innowacyjne finansowane z programów UE.
Portfolio finansowanych projektów badawczo-innowacyjnych z dziedziny transportu, ujętych w tym wydaniu CORDIS Results Pack, obejmuje szeroki zakres zagadnień bezpieczeństwa, w szczególności: bezpieczniejsze pojazdy i jednostki pływające, w tym pojazdy podłączone do internetu i zautomatyzowane, oraz ich interakcje z kierującymi nimi ludźmi; inteligentna i odporna infrastruktura, projektowanie i analiza ukierunkowane na człowieka oraz niechronieni użytkownicy drogi, np. rowerzyści i piesi, którzy są obecnie najliczniej reprezentowanymi kategoriami w statystykach ofiar śmiertelnych i poważnych urazów. Obrazu dopełnia zestaw przekrojowych zagadnień, zawierający spostrzeżenia dotyczące wzajemnego inspirowania się różnych rodzajów transportu, wsparcia dla kształtowania polityki oraz współpracy międzynarodowej.
To wydanie CORDIS Results Pack naświetla finansowane ze środków UE innowacyjne projekty z konkretnymi osiągnięciami, w szczególności w obszarze transportu powierzchniowego: drogowy (pojazdy i niechronieni użytkownicy drogi), kolejowy i wodny. CORDIS Results Pack nt. bezpieczeństwa transportu będzie prezentować najważniejsze dokonania prowadzonych teraz i w przyszłości finansowanych projektów badawczo-innowacyjnych z dziedziny transportu.
(Źródło: Komisja Europejska)