Cała treść

Aplikacja komunikacyjna Zdążuś – od teraz w oparciu o dane z systemu TRISTAR

Popularna aplikacja na smartfony Zdążuś, która pokazuje rzeczywiste czasy odjazdów pojazdów komunikacji miejskiej w Gdańsku, od sierpnia działa w oparciu o informacje pochodzące z systemu TRISTAR. Dane te udostępnił kilka miesięcy temu Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach platformy Otwarty Gdańsk.
Zdążuś to bezpłatna aplikacja mobilna opracowana przez gdańskiego programistę Jarka Szmigielskiego, z której korzysta obecnie ponad 11 tys. osób. Dzięki niej sprawdzić można czasy odjazdu tramwajów, autobusów oraz pociągów SKM i PKM, które wyświetlane są na poszczególnych przystankach i stacjach. “Apka” pokazuje najbliższe przystanki na podstawie lokalizacji telefonu, również w formie mapy. Dużą popularnością wśród użytkowników cieszy się także funkcja sprawdzenie ważności biletu okresowego na Karcie Miejskiej (wystarczy wpisać jej numer w odpowiednie “okienko” Zdążusia). Aplikacja dostępna jest w polskiej i angielskiej wersji językowej, do ściągnięcia z Google Play Store.
Jeśli chodzi o dane dotyczące gdańskiej komunikacji miejskiej, Zdążuś dotąd również działał w oparciu o dane informatyczne Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ale wykorzystywał je nieco “okrężną drogą”. Kiedy w maju br. ZTM zdecydowało się udostępnić je w przystępnej formie wszystkim zainteresowanym w ramach projektu Otwarty Gdańsk, autor Zdążusia postanowił skorzystać z tej opcji.
– Z przeprowadzonych przeze mnie analiz wynika, że “źródło tristarowe” jest po prostu dokładniejsze. Ma lepszą estymację czasu, większą częstotliwość odświeżania danych oraz jest bardziej stabilne – ocenia Jarek Szmigielski. – W ramach informacji pochodzących z TRISTARA dostępne są także dane dotyczące pojazdów ZKM w Gdyni, dzięki temu Zdążuś w zakresie komunikacji miejskiej obsługuje już całe Trójmiasto.
Dodatkową funkcjonalnością, którą zyskała aplikacja dzięki otwartym danym, są informacje o zdarzeniach drogowych i komunikacyjnych w mieście. Jeśli wydarzy się awaria pojazdu bądź wypadek, który wpływa na ruch tramwajów i autobusów, użytkownik natychmiast dostanie informację na ten temat na ekranie swojego smartfona.
Przy okazji aktualizacji źródła informacji dla programu, twórca Zdążusia wprowadził kilka udoskonaleń, większość z nich na prośbę dotychczasowych użytkowników.
– By uczynić aplikację jeszcze szybszą w użyciu, dodałem możliwość ustawienia skrótu do ulubionego przystanku na pulpicie smartfona. Dzięki temu od informacji o odjazdach dzieli użytkownika jedno kliknięcie. Można ustawić sobie wiele skrótów do wielu przystanków – tłumaczy programista. – Wprowadziłem również opcję połączenia tabeli odjazdów z dwóch lub więcej przystanków na jednym widoku.
Autor Zdążusia chwali sobie współpracę z gdańskim ZTM i zachęca do niej innych programistów i entuzjastów nowych technologii: – Dział informatyczny Zarządu błyskawicznie odpowiada na wszystkie pytania, zgłoszenia i jest bardzo pomocny przy wszystkich wątpliwościach – ocenia Jarek Szmigielski.
– Cieszy nas, że twórca Zdążusia uznał, że warto opracować nową wersję aplikacji w oparciu o udostępnianie przez nas dane, wymagało to przecież mnóstwo pracy z jego strony – mówi Agnieszka Rzeźnikowska, starszy inspektor ds. obsługi Systemu Informacji Pasażerskiej w gdańskim ZTM. – Mamy dużo zapytań również od innych deweloperów i bardzo dobrze. Po to opracowaliśmy dane pod kątem użytkowników zewnętrznych, żeby były wykorzystywane jak najszerzej.

 
(Źródło: Urząd Miejski w Gdańsku)