Cała treść

Karta płatnicza zamiast biletu. Łódź testuje nowy system płatności za przejazdy komunikacją miejską

MPK-Łódź, Mastercard i Mennica Polska wspólnie ogłosiły udostępnienie w łódzkiej komunikacji miejskiej nowego, elektronicznego systemu rozliczania przejazdów. Dzięki niemu pasażerowie nie będą musieli kupować osobnych biletów, bo tę funkcję przejmą ich własne karty płatnicze.
Płacenie za przejazdy stanie się szybsze, prostsze i wygodniejsze. Rozwiązanie zostanie udostępnione od 16 września w ramach pilotażu, który obejmie linie tramwajowe 10A i 10B. To jeden z najnowocześniejszych na świecie, oparty na cyfrowej wymianie informacji system, a dzięki jego wdrożeniu Łódź stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, która wykorzysta go dla sprawnej i efektywnej kosztowo obsługi pasażerów.
Aby system mógł działać, w każdym z tramwajów jeżdżących na linii 10A oraz 10B zainstalowane zostały kasowniki wyposażone w wyświetlacz LCD, dostarczone przez Mennicę Polską. W sumie to 130 urządzeń w 21 pojazdach zatrzymujących się na 33 przystankach. Korzystanie z systemu wymaga od pasażera następujących czynności:

  • wsiadając do tramwaju, podróżujący powinien zarejestrować swoje wejście w systemie poprzez wybranie na kasowniku rodzaju biletu (normalny lub ulgowy) i zbliżenie do niego swojej karty płatniczej.
  • transakcja zostaje potwierdzona w ciągu 0,5 sekundy.
  • wysiadając, pasażer powinien ponownie zbliżyć tę samą kartę płatniczą, a kasownik wyświetli informację o prawidłowo przeprowadzonej operacji, co będzie równoznaczne z zakończeniem przejazdu i rozliczeniem transakcji.

System oparty jest na nowej taryfie wejście/wyjście. Umożliwia ona zapłacenie tylko za faktycznie przejechaną liczbę przystanków, ponieważ informację tę odnotowuje system.
Opłaty odpowiadają kwotom z taryfy czasowej. Przykładowo, przejechanie 13 przystanków zajmuje około 20-21 minut i kosztuje 2,80 zł, tak jak w przypadku biletu 20-minutowego. Przewaga przystankowej taryfy polega na tym, że pasażer płaci dokładnie za tyle, ile przejechał, nie nadpłaca zaś za minuty, z których nie skorzystał.
Dzięki wyposażeniu kasowników w funkcję terminala karta płatnicza może z powodzeniem pełnić rolę biletu komunikacji miejskiej. Kasownik taki łączy się z serwerami MPK-Łódź, które wyliczają należną opłatę za przejazd. Następnie otwierane jest połączenie z siecią płatności bezgotówkowych, a opłata jest uiszczana bezpośrednio z konta bankowego powiązanego z kartą płatniczą użytą przez pasażera. Nad bezpieczeństwem danych przesyłanych między poszczególnymi instytucjami czuwać będą systemy płatnicze zapewniające zabezpieczenia.
– Łódzkie MPK jest liderem we wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań ułatwiających wnoszenie opłaty za przejazdy środkami komunikacji miejskiej. Liczymy, że ten pomysł to przyszłość i w niedługim czasie będzie znaczącym kanałem wnoszenia opłat. Rozwiązanie, którego pilotaż rozpoczniemy 16 września, łączy wiele zalet i daje pasażerowi możliwość płacenia za rzeczywistą usługę, czyli za tyle przystanków, ile przejechał. Jego wprowadzenie nie zastąpi oferty dla osób stale korzystających z komunikacji zbiorowej. Dedykowane jest dla pasażerów sporadycznie korzystających z komunikacji na krótkich odcinkach – mówi Zbigniew Papierski, prezes zarządu MPK-Łódź Sp. z o.o.
Nowe rozwiązanie zostanie wdrożone w formie pilotażu, aby zbadać zainteresowanie pasażerów korzystaniem z takiego systemu. Jeśli cyfrowe kasowniki i karty płatnicze zastępujące tradycyjne bilety spodobają się łodzianom, system może zostać rozszerzony na inne linie i środki komunikacji miejskiej. Podobne systemy funkcjonują już w wybranych europejskich miastach, takich jak m.in. Londyn czy Madryt.

(Źródło: Urząd Miasta Łodzi)