Spółka PKP PLK wyłoniła oferentów na wykonanie w systemie „zaprojektuj i zbuduj” tunelu łączącego dwa największe łódzkie dworce. Wstępną akceptację uzyskała oferta Energopolu Szczecin oraz Przedsiębiorstwa Budownictwa Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Koszt inwestycji to 1,6 mld zł.
Znaczenie tej inwestycji dla Łodzi oraz dla ewentualnej organizacji Expo 2022 podkreślił dyrektor Wydziału Zarządzania Projektami UMŁ Robert Kolczyński. W wypadku światowej wystawy spodziewana liczba gości szacowana jest na ok. 8 mln osób, z czego większość byłaby transportowana na tereny Expo koleją.
Jak poinformował Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich, tunel o długości 7 km będzie biegł od dworca Łódź Fabryczna przez skrzyżowanie ul. Zachodniej i Zielonej w kierunku Manufaktury, a dalej w stronę al. Włókniarzy, gdzie 4 tunelami pociągi zostaną wyprowadzone na powierzchnię w kierunku Łodzi Kaliskiej lub Żabieńca.
Tym sposobem inwestycja kolejowa może stać się zaczątkiem fragmentu metra w Łodzi, biegnącego przez samo centrum miasta w kierunku Manufaktury.
(Źródło: Urząd Miasta Łodzi)