Siemens oraz “South Coast Air Quality Management District (SCAQMD)” zaprezentowały działanie zero-emisyjnego systemu elektrycznej autostrady (eHighway) na odcinku jednej mili w mieście Carson w amerykańskim stanie Kalifornia. Trzy ciągniki siodłowe z naczepami były zasilane, podobnie jak trolejbusy z napowietrznej linii elektrycznej wybudowanej w technologii Siemensa, na jednym z odcinków autostrady. Ciężarówki mogły pracować także w układzie hybrydowym, poza zelektryfikowaną linią.
Ciężkie ciężarówki długodystansowe są głównym źródłem smogu w południowej Kalifornii. Opracowanie zeroemisyjnego systemu do transportu towarów w portach pozwoli na redukcję smogu, toksycznych i cieplarnianych gazów w okolicach portów.
– Amerykanie są zdani na drogowy transport towarowy. Jeżeli nie ograniczy się emisji dwutlenku węgla to do 2050 wzrośnie ona dwukrotnie. Nasza technologia podwaja wydajność standardowych ciężarówek z silnikami diesla poprzez zmniejszenie poboru energii o połowę i zredukowanie zanieczyszczenia powietrza w okolicach największych portów Ameryki – mówi Roland Edel, główny technolog w branży Mobility Siemens AG.
W testach brały udział trzy pojazdy: ciężarówka o napędzie elektrycznym, gazowym oraz pojazd hybrydowy. Odcinek testowy o długości jednej mili znajduje się w mieście Carson.
Demonstrowany system, składa sie z napowietrznej linii zasilającej umieszczonej nad jednym z pasów autostrady, aktywnych pantografów zainstalowanych na dachach ciężarówek do zasilania elektrycznych silników. Pantograf łączy się z linią automatycznie, co sprawia, że elektryczne ciężarówki nie różnią się sposobem jazdy od tych zasilanych paliwem. Są także wyposażone w silniki hybrydowe.
System pozwoli ograniczyć zużycie paliw kopalnianych, zredukować koszty użycia ciężarówek oraz znacznie ograniczyć smog. Projekt ma dowieść że system eHighway zastosowany do transportu towarowego w Stanach Zjednoczonych jest efektywny i może być rozszerzony w przyszłości.
W czerwcu 2016 roku, Siemens uruchomił pierwszy na świecie system eHighway w Szwecji. Na trasie kursują dwie ciężarówki hybrydowe zasilane elektrycznie oraz ekologicznym paliwem diesla. W latach 2018-2019 planowane jest przeprowadzenie testów eHighway na trzech odcinkach autostrad w Niemczech
(Źródło: Siemens Sp. z o.o.)