Cała treść

Kolej na innowacje w przemyśle taboru szynowego

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło wyniki I konkursu programu sektorowego INNOTABOR. Na wsparcie nowatorskich projektów polskich firm przeznaczy ponad 157 mln zł.
– Konsekwentnie kierujemy środki do tych gałęzi przemysłu, które posiadają potencjał i warunki do dynamicznego rozwoju w oparciu o efekty prac B+R. Dzięki środkom z programu INNOTABOR polskie firmy wcielą w życie nowatorskie rozwiązania, m.in. pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę z wielosystemowymi układami napędowymi, innowacyjną technologię jazdy beztrakcyjnej tramwaju wraz z prototypem pierwszego tego typu pojazdu w Polsce, tramwaje nowej generacji oraz proekologiczny wagon do przewozu skroplonych produktów gazowych – mówi wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
– Łączna wartość wszystkich wyłonionych w konkursie projektów to ponad 317,7 mln zł, z czego ponad 161 mln zł stanowi wkład stawiających na innowacje przedsiębiorców – podkreśla wicepremier Gowin.
Program sektorowy INNOTABOR, realizowany przez NCBR w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, ma na celu zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności polskiego sektora przemysłu taboru szynowego w perspektywie 2023 roku. Dedykowany przedsiębiorcom program jest jednym z 8 programów sektorowych uruchomionych przez NCBR w 2016 roku. Powstał na wniosek grupy największych polskich przedsiębiorstw związanych z transportem kolejowym, w składzie: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., NEWAG S.A., Wagony Świdnica S.A., Europejskie Konsorcjum Kolejowe Wagon Sp. z o.o., H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach S.A.
– Cieszy nas, że mające już doświadczenia w komercjalizacji prac B+R firmy nie ustają w wysiłkach na rzecz tworzenia nowatorskich rozwiązań i korzystając z potencjału naszych naukowców chcą wprowadzić na rynek nowe technologie i innowacyjne pojazdy szynowe. Wspierając badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe związane ze środkami transportu szynowego przyczyniamy się nie tylko do poprawy konkurencyjności tej konkretnej branży, ale docelowo również do poprawy jakości i bezpieczeństwa przewozów pasażerskich i towarowych – zaznacza prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
NCBR ogłosiło pierwszy konkurs w ramach programu INNOTABOR  w połowie lipca zeszłego roku. Dofinansowanie w wysokości prawie 157 mln zł otrzyma 13 nowatorskich projektów spośród 14 zgłoszonych w konkursie. Wśród dofinansowanych projektów znajdują się m.in. prace nad:

  • pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywą z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi,
  • wysokowydajną technologią jazdy beztrakcyjnej tramwaju, bez konieczności ingerencji w infrastrukturę liniową oraz budowa prototypu pierwszego tego typu pojazdu w Polsce,
  • prototypem spalinowego zespołu trakcyjnego nowej generacji,
  • nowatorskim wysokosprawnym wielosystemowym układem napędowym i zasilania do elektrycznych zespołów trakcyjnych,
  • proekologicznym wagonem do przewozu skroplonych produktów gazowych,
  • tramwajami nowej generacji oraz
  • nowoczesnym tramwajem pomiarowym do pomiarów parametrów i oceny stanu infrastruktury.

W ramach programu sektorowego INNOTABOR planowane jest ogłoszenie jeszcze 2 konkursów. Kolejny konkurs  zostanie ogłoszony w 2018 roku.
Szczegółowe informacje o wynikach konkursu są dostępne na stronie NCBR

 
(Źródło: NCBR)