Cała treść

Projekt AMC_2 pn. Kompleksowy System Wsparcia Mobilności Osób Niepełnosprawnych Ruchowo wszedł w zasadniczą fazę realizacji

21 stycznia br. zakończyła się dostawa do Instytutu Transportu Samochodowego dziesięciu nowych pojazdów dla osób niepełnosprawnych ruchowo w ramach projektu AMC_2, finansowanego przez NCBR w konkursie INNOTECH II.
Koordynowany przez Instytut Transportu Samochodowego Projekt AMC_2 rozpoczął się w 2013 i zakończy się w 2015 roku.
Projekt ma charakter innowacyjny w skali światowej. Rozwiązuje kompleksowo problemy mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo (kierowców i pasażerów), w odniesieniu do ich specyfiki i możliwości wdrożeń dedykowanych rozwiązań rynkowych.
Efektem prac projektowych będzie wykonanie demonstratorów detali adaptacyjnych i docelowych demonstratorów pojazdów. Dzięki testom eksploatacyjnym i diagnostyce pojazdów zaadaptowanych oraz prowadzonym analizom numerycznym zachowania się kierowcy i pasażera w pojeździe, możliwa będzie dalsza optymalizacja konstrukcji i wyposażenia pod względem: funkcjonalności, ergonomii i bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych.
Dostarczone pojazdy zostaną poddane dalszym adaptacjom, z zastosowaniem innowacyjnych materiałów, sprzętu i technologii montażu. Adaptacjom realizowanym przez partnera przemysłowego Projektu, Firmę AMZ BIS Sp. zo.o., towarzyszyć będą liczne testy i badania prowadzone we współpracy Instytutu Transportu Samochodowego i dwóch innych partnerów Konsorcjum: Wojskową Akademię Techniczną oraz Instytut Odlewnictwa. We wszystkie etapy projektu zaangażowane są osoby niepełnosprawne z wytypowanymi na podstawie wcześniej przeprowadzonych analiz dysfunkcjami ruchowymi.
Do badań floty, urządzeń i elementów adaptacyjnych stosowane są wysoce innowacyjne narzędzia informatyczne do symulacji i modelowania, w tym najnowsze oprogramowanie parametrycznych edytorów graficznych 3D.
Konsorcjum projektowe prowadzi również w związku z Projektem prace w sferze wytycznych dla legislacji związanej z mobilnością osób niepełnosprawnych ruchowo, a także związane z dokumentacją techniczną adaptowanych aut i opracowaniem standardów prowadzania procesów diagnostyczno-eksploatacyjnych, z uwzględnieniem certyfikacji i homologacji.
Częścią projektu jest również koncepcja badawcza platformy usług motoryzacyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych ruchowo.

(Źródło: Instytut Transportu Samochodowego)