Cała treść

KE przyjęła projekt ws. systemu eCall w samochodach

Komisja Rynku Wewnętrznego PE poparła rezolucję dotyczącą obowiązkowego wyposażenia każdego nowego samochodu w Europie w system eCall. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od października 2015 roku.
System eCall, wykorzystując numer telefonu alarmowego 112, umożliwi służbom ratunkowym szybsze dotarcie na miejsce wypadku, zmniejszając ryzyko śmierci i poważnych obrażeń.
“Wierzę, że od października 2015 r. wszystkie nowe modele samochodów osobowych i samochodów dostawczych będą wyposażone w system eCall. Technologia ta może pomóc uratować 2500 osób rocznie” – mówiła Olga Sehnalová – sprawozdawca projektu.
Komisja zwróciła również uwagę na fakt, iż w 2012 r. aż 28 tys. osób zginęło w wypadkach drogowych, a 1,5 mln zostało rannych.
Zamontowany w samochodzie eCall pozwala na natychmiastowe połączenie z numerem ratunkowym 112, w momencie rejestracji kolizji przez umieszczone w pojeździe czujniki. System automatycznie przekazuje dane o lokalizacji samochodu oraz dokładnym czasie wypadku, może także być uruchomiony ręcznie przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku.
Termin rozpoczęcia instalacji urządzeń systemu eCall w nowych modelach samochodów i lekkich samochodów dostawczych został ustalony przez Komisję Europejską na październik roku 2015. Jednak ze względu na liczne prośby producentów, dotyczące zwiększenia czasu niezbędnego na  opracowanie i przetestowanie systemu, termin ten może być przesunięty.
Komisja będzie również oceniać, czy rozszerzyć systemu na  inne pojazdy, takie jak np. autobusy i ciężarówki.
Ponadto posłowie uzgodnili, iż system eCall jest usługą publiczną i w związku z tym powinien być dostępny bezpłatnie dla wszystkich użytkowników samochodów. Komitet wprowadził również przepis, który pozwoli użytkownikom korzystać z innego systemu alarmowego, pod warunkiem, że system ten jest zainstalowany w samochodzie i będzie kompatybilny z systemem eCall .
Posłowie głosowali także za wzmocnieniem klauzuli ochrony danych w projekcie ustawy. Ma ona zapewnić, że pojazdy wyposażone w system eCall nie będą podlegać ciągłemu śledzeniu. Dane wysłane z systemu do centrum ratunkowego mają być ograniczone m.in. do rodzaju pojazdu, rodzaju paliwa, czasu zdarzenia, dokładnej lokalizacji samochodu, kierunku podróży i liczby pasażerów.
Głosowanie plenarne przewidziane jest na 26 lutego 2014 r.

(Źródło: Parlament Europejski)