Cała treść

Plan transportu publicznego województwa Kujawsko-Pomorskiego

Dobiegają końca prace nad planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa Kujawsko-Pomorskiego do roku 2025, wskazującym strategiczne cele, kierunki i organizację tej dziedziny usług publicznych.
Dokument zakłada, że kluczową rolę w regionalnym publicznym transporcie pasażerskim odgrywać będzie kolej. Wojewódzka sieć publicznych przewozów pasażerskich docelowo składać się będzie z 22 linii kolejowych oraz 45 linii autobusowych, powiązanych i uzupełnianych przez autobusowy transport lokalny. W pięciu największych miastach regionu powstanie 11 zintegrowanych „strategicznych” węzłów przesiadkowych umożliwiających przesiadki do środków komunikacji o zasięgu ponadregionalnym. Pozostałymi węzłami systemu będą zintegrowane platformy przesiadkowe w liczbie 36, zlokalizowane w stolicach powiatów oraz innych generujących znaczący ruch pasażerski miejscowościach. System uzupełnią rozwinięta sieć przystanków oraz nowoczesne systemy informacji podróżnych i sprzedaży biletów.
”Jesteśmy zwolennikami transportu publicznego, bo tylko tego typu rozwiązania są właściwą odpowiedzią na potrzeby społeczne i wyzwania zrównoważonego rozwoju. Zdajemy sobie oczywiście sprawę z niewielkich strumieni podróżnych na wielu publicznych liniach, zwłaszcza kolejowych, a także z tego, że utrzymywanie niektórych z tych linii należałoby uznać za nieracjonalne z punktu widzenia prostego rachunku ekonomicznego. Wiemy też jednak, że aż 60 procent osób które obecnie poruszają się wyłącznie prywatnymi środkami transportu deklaruje, pod pewnymi warunkami, chęć by przesiąść się do pociągów. Dlatego zdecydowaliśmy się na kontynuację wielkiego wysiłku inwestycyjnego i organizacyjnego który powinien sprawić, że zechcą to uczynić” – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Czym władze województwa chcą przyciągnąć do kolei? Przede wszystkim dostosowaniem siatki połączeń do realnych potrzeb, co na przykład w przypadku linii Bydgoszcz-Toruń będzie oznaczało podwojenie liczby codziennych kursów (docelowo będą tam kursowały 32 pary pociągów). Poza tym kontynuacją tego, co już jest robione, czyli nową, lepszą jakością kolejowej infrastruktury. Działania w tym kierunku już zresztą trwają, część z nich się zakończyła, na koncie jest wiele sukcesów: jeżdżące już po torach nowoczesne i eleganckie pociągi, zakończone lub kończące się rewitalizację torów których skutkiem jest możliwość rozwijania na nich większych prędkości, zaawansowane modernizacje dworców w Bydgoszczy i Toruniu. Tylko związane z BiT City – które jest największym, kompleksowym przedsięwzięciem infrastrukturalnym – inwestycje kolejowe ostatnich lat w Kujawsko-Pomorskiem są warte 2 miliardy złotych!
Wśród nowych rozwiązań organizacyjnych znajdą się miedzy innymi budowa zintegrowanych rozkładów jazdy i prace nad zintegrowanym biletem wojewódzkim.
Dla wypracowywania najlepszych rozwiązań systemowych zostaną powołane dwie nowe instytucje: Zarząd Wojewódzkiego Transportu Publicznego i Wojewódzka Rada Transportu Publicznego. Pierwsza z nich będzie jednostką samorządu województwa, której misją będzie udoskonalanie przyjętych rozwiązań i koordynacja działań operacyjnych. Druga – społeczne stałe ciało doradczo-opiniodawcze, złożone z przedstawicieli samorządów lokalnych, stowarzyszeń pasażerów, przewoźników oraz ekspertów w tej dziedzinie – będzie rozwinięciem zaproponowanej przez marszałka województwa idei „okrągłego stołu w sprawach transportu”. Gremium to będzie płaszczyzną artykułowania i godzenia sprzecznych interesów oraz budowania regionalnego konsensusu w sprawach komunikacji publicznej.

(Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)