Co wieczór na niemieckich autostradach kierowcy ciężarówek walczą o ostatnie wolne miejsca parkingowe. Dla kierowców oznacza to duży stres – a czasem nawet prawdziwe zagrożenie. Siemens opracował system informacji parkingowej, który dokładnie rejestruje dostępność miejsc do parkowania i przekazuje te informacje kierowcom.
Niemieckie władze odpowiedzialne za budowę autostrad również są świadome problemu, a nawet wiedzą, co jest jego przyczyną. Chociaż od 2008 roku powstało około 10 tysięcy nowych miejsc parkingowych, gwałtowny rozwój transportu towarowego na niemieckich autostradach oznacza, że nadal niezbędnych jest prawie 14 tysięcy nowych miejsc postojowych dla ciężarówek. Aby poradzić sobie z problemem, trzeba nie lada kreatywności. Budowanie nowych parkingów jest nie tylko drogie, lecz także czasochłonne. We współpracy z Federalnym Ministerstwem Transportu i Infrastruktury Cyfrowej Siemens uruchomił pilotażowy projekt, jakiego nie było wcześniej w Europie: inteligentny system parkingowy dla ciężarówek został zainstalowany na 21 parkingach i postojach usługowych przy autostradzie A9 pomiędzy Norymbergą a Monachium. System ułatwi planowanie odpoczynku i zoptymalizuje wykorzystanie miejsc parkingowych.
System parkingowy opracowany przez Siemensa dostarcza aktualnych informacji na temat dostępnych miejsc na postojach i przystankach dla ciężarówek bezpośrednio do kabiny kierowcy. „Pojazdy są liczone i klasyfikowane przy użyciu czujników drogowych i skanerów laserowych znajdujących się na wjazdach i wyjazdach. Przydrożny skaner laserowy mierzy wysokość i szerokość każdego pojazdu, a czujniki zainstalowane na jezdni na wjazdach i wyjazdach mierzą prędkość, długość i kierunek ruchu pojazdu. Połączenie danych z tych dwóch typów urządzeń umożliwia dokładne policzenie pojazdów i zaklasyfikowanie ich do grupy ciężarówek lub samochodów osobowych. Liczba zajętych miejsc parkingowych ustalona przez stacje liczące jest przesyłana za pomocą specjalnego oprogramowania sterującego do centrum zarządzania parkingiem Siemensa znajdującego się w centrum zarządzania autostradami (VBZ) w Norymberdze” – wyjaśnia Frank Pelzer, który zarządza projektem „Truck Parking” w Siemensie. Centrum w Norymberdze jest odpowiedzialne za nadzorowanie i monitorowanie działania systemów sterowania ruchem na autostradzie A9, jak również za monitoring w tunelach. Z centrum zarządzania parkingiem różnego typu dane są przesyłane w czasie rzeczywistym do platform informacyjnych, takich jak aplikacje na smartfonach, systemy nawigacji w ciężarówkach oraz radiowęzły.
„Bawarska agencja informacji o ruchu drogowym (VIB) odgrywa kluczową rolę w rozpowszechnianiu informacji poprzez portal internetowy BayerInfo, który jest jednym z najbardziej rozwiniętych systemów zarządzania ruchem na świecie” – mówi Pelzer. Ta platforma sieciowa od lat dostarcza użytkownikom dróg informacji o remontach, zatorach oraz ogłoszeniach dotyczących ruchu drogowego. W przyszłości zapewni ona również kierowcom ciężarówek dostęp do informacji na temat dostępnych miejsc parkingowych, tak by mogli oni zaplanować obowiązkowe postoje. Ci, którzy nie mają dostępu do Internetu, mogą skorzystać z niego na postojach. Na potrzeby realizowanego przez Siemensa projektu ustawiono specjalne, prawie dwumetrowe punkty informacyjne. Dotykowe wyświetlacze na takich kolumnach informują kierowców ciężarówek o obecnej dostępności miejsc w poszczególnych częściach parkingu. Aplikacja parkingowa działa jak informacja – kierowcy widzą miejsca parkingowe na poszczególnych postojach na cyfrowej mapie. Nazwy postojów są oznaczone kolorem w zależności od dostępności: czerwone dla zajętych, a zielone dla wolnych. „W ten sposób kierowcy ciężarówek mogą w mgnieniu oka zobaczyć, jak wygląda sytuacja” – mówi Pelzer.
(Źródło: Siemens Polska)