W 2013 roku w stolicy dopuszczono ruch rowerowy na Nowym Mieście i na pasie autobusowym w ul. Królewskiej, zwiększono liczbę rowerów miejskich i miejsc parkingowych oraz oddano do użytku kolejne drogi i pasy dla jednośladów.
Infrastruktura rowerowa w stolicy jest z roku na coraz lepsza. Warszawa, według ostatniego audytu przeprowadzonego w ubiegłym roku ma już 359,6 km dróg i pasów rowerowych: 302,5 km dróg rowerowych, 50,5 km dróg pieszorowerowych oraz 6,6 km pasów rowerowych w jezdniach. Oprócz tego stołeczni rowerzyści mogą korzystać z 24,2 km nieoznakowanych dróg, 9,4 km dróg serwisowych oraz 305 km ulic o ruchu uspokojonym czyli dostępnych dla ruchu rowerowego.
Cykliści mają do dyspozycji 467 miejskich parkingów rowerowych, na ponad 5,7 tys. rowerów. W ubiegłym roku liczba miejsc parkingowych wzrosła niemal dwukrotnie, a najwięcej miejsc przybyło na Ursynowie (614), Mokotowie (328) oraz w Rembertowie (316). Największą liczbą miejsc ma dzielnica Ursynów (1028) i Śródmieście (929).
Cześć z miejskich parkingów rowerowych funkcjonuje w ramach systemu B+R (Bike and Ride), który umożliwia rowerzystom zaparkowanie roweru przy przystanku lub węźle i kontynuowanie podróży komunikacja miejską. W tym systemie działa 57 parkingów, można na nich zostawić 1132 jednoślady. W 2013 roku przybyło na nich ponad 100 miejsc, a na czterech z nich (przy parkingach P+R Al. Krakowska, Wilanowska, Młociny i Metro Ursynów) uruchomiono samoobsługowe stacje naprawcze z niezbędnymi zestawami narzędzi.
W 2013 roku wybudowano 31,4 km nowych dróg rowerowych i pieszo-rowerowych, zmodernizowano 6, 8 km istniejących dróg i wyznaczono 1,7 km pasów rowerowych. Rozpoczęto również przygotowanie Programu Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy do roku 2020, który określi potrzeby inwestycyjne i pozwoli na pozyskanie unijnych środków na ich realizację. We wstępnej wersji programu (do konsultacji społecznych) do realizacji wytypowano 217 odcinków tras o łącznej długości 173,5 km (z tego 164 km nowych odcinków i 9 km przeznaczonych do modernizacji). Wraz z istniejącymi drogami stworzą one spójny system umożliwiający bezpieczne i wygodne podróżowanie rowerem po całym mieście.
Najbardziej popularnymi „rowerowymi” ulicami w ubiegłym roku była al . Prymasa Tysiąclecia (w ciągu godziny przejeżdżało nią powyżej 300 rowerzystów) i al . Ujazdowskie (powyżej 200 w ciągu godziny).
Olbrzymią popularnością cieszył się system roweru publicznego uruchomiony w 2012 roku (69 stacji na 1150 rowerów). W ubiegłym roku system rozszerzono do 2650 rowerów i 173 stacji – zarejestrowało się w nim ponad 149 tys. użytkowników, a pojazdy były wypożyczane ponad 2 mln razy. Warszawski system znalazł się na 10 pozycji w prestiżowym rankingu opublikowanym przez USA Today. W tej chwili, pod względem ilości dostępnych rowerów, to największy tego typu system w Polsce i ósmy w Europie. W 2014 r. planowane jest uruchomienie ośmiu stacji na Mokotowie i pięciu w Ursusie.
Wraz z poprawą stanu infrastruktury w stolicy wzrosła liczba osób, którzy uważają stolicę za miasto przyjazne lub raczej przyjazne rowerzystom. Deklaruje to 44 proc. badanych w 2013 roku w ramach Barometru Warszawskiego.
Z czwartą odsłoną Warszawskiego Raportu Rowerowego ze szczegółową mapą dróg i parkingów rowerowych można zapoznać się tutaj.
(Źródło: Urząd m.st. Warszawy)