Cała treść

Prezentacja pierwszego z 20 nowoczesnych składów zespołowych Pendolino

‘’Pendolino to pierwszy krok do modernizacji kolei w naszym kraju. Pociągiem będzie można podróżować już od rozkładu jazdy w 2014 r. na trasach pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Wrocławiem, Katowicami i Rzeszowem’’ – powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak podczas prezentacji pierwszego z 20. nowoczesnych składów zespołowych Pendolino zakupionych przez PKP Intercity, która odbyła się 12 sierpnia br. na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Jednocześnie szef resortu podkreślił, że jest to konstrukcja sprawdzona w innych państwach europejskich.
Po prezentacji, skład na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie przejdzie testy dynamiczne. Następnie działanie pociągu będzie sprawdzane podczas jazdy na zmodernizowanych liniach kolejowych. Oznacza to ciężką pracę dla PKP Intercity, ale także dla PKP Polskich Linii Kolejowych, która musi przygotować linie kolejowe, po których będzie kursował – stwierdził Podsekretarz Stanu w MTBiGM Andrzej Massel. W grudniu 2014 r. po raz pierwszy w regularnym ruchu w Polsce skład powinien osiągnąć prędkość 200 km/h. Z czasem będzie ona zwiększana do 220 i 230 km/h.
Po zakończeniu testów pierwszy skład pojedzie z powrotem do Włoch, ponieważ znajduje się w nim aparatura pomiarowa. Później rozpocznie się analiza zebranej dokumentacji. Do maja 2014 r. pociąg powinien uzyskać homologację Urzędu Transportu Kolejowego.
Koszt zakupu przez PKP Intercity 20 pociągów Pendolino to 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także będącą obecnie na półmetku budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty jego utrzymania przez około 17 lat. Pierwsza grupa maszynistów przeszła już szkolenia we Włoszech.

(Źródło: MTBiGM)