W dniu 24.11.2011 r. Stowarzyszenie ITS oraz GDDKiA podpisali umowę, której celem jest zawiązanie i określenie zasad współpracy w zakresie wspólnego opracowania pakietu dziewięciu Specyfikacji Technicznych niezbędnych do usystematyzowania i standaryzacji procesu przygotowania i realizacji projektów infrastrukturalnych z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych.
O tym, że trzeba powołać grupy robocze, które będą przygotowywały propozycje standardów w zakresie Inteligentnych Systemów Transportowych i sposobach ich integracji, mówiono po raz pierwszy podczas śniadania biznesowego zorganizowanego przez ITS POLSKA w lipcu 2011 r. Ustalono wtedy, że zostaną powołane grupy robocze złożone z ekspertów, którzy będą przygotowywali propozycje standardów i integracji systemów transportowych. Rekrutowaliby się oni z firm wdrażających ITS, przedstawicieli nauki oraz administracji publicznej. Powołanie takich grup nie tylko może znacznie przyśpieszyć działania związane z budowaniem architektury ITS w Polsce, ale też wspomóc prace związane z opracowaniem planu działania na rzecz rozwoju ITS, co jest związane z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu.
Według podpisanej umowy, która ma na celu zrealizowanie w/w postulatu, zakres współpracy zostałpodzielony na 9 obszarów tematycznych, które dotyczą następujących zagadnień:
a) „Standardy protokołów transmisji danych dla systemu zarządzania ruchem”
b) Komunikacja i zasilanie urządzeń telematyki drogowej KSZR,
c) Architektura teletechnicznego powiązania urządzeń w systemach KSZR
d) Architektura tzw. „Hurtowni Danych” w obszarze oddziaływania KSZR
e) Zasady gromadzenia, archiwizacji i wykorzystania danych pozyskanych z KSZR
f) Aplikacje dedykowane do krótko i długo terminowych prognoz ruchu
na podstawie danych archiwalnych oraz aktualnych z czasu rzeczywistego
g) Parametry techniczne urządzeń telematyki drogowej
h) Standard definiowania obszarów detekcji ruchu
– Nasze obowiązki sprowadzają się do wyłonienia niezależnych ekspertów do dziewięciu zespołów tematycznych oraz zapewnienia reprezentacyjnego składu grup roboczych i wsparcia organizacyjnego – powiedział Marek Litwin, prezes Stowarzyszenia ITS POLSKA.
Umowa podpisana została podczas spotkania ERTICO i ITS Nationals „Network Meetings of ITS National Associations” w Łodzi, organizowanym przez ITS POLSKA.